Verslag 4: Voorste stuk van afdeling Chirurgie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Byèn Feller - WaarBenJij.nu Verslag 4: Voorste stuk van afdeling Chirurgie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Byèn Feller - WaarBenJij.nu

Verslag 4: Voorste stuk van afdeling Chirurgie

Door: Byèn Feller

Blijf op de hoogte en volg Byèn

02 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka bakra’s
Weer tijd voor een volgend verslag.

Maandag 20 februari
Na een gezellig weekend beginnen we weer aan een nieuwe stage week. Vandaag ben ik bij en kamer ingedeeld, waar een man lag die gestoken was met een schaar door zijn vriendin. Dit omdat ze ruzie hadden, ik stond met open mond te luisteren.

‘s Middags vroegen ze mij of ik bij een andere kamer wou gaan helpen. Hier was een coassistent een jongen infuus aan het prikken, waarbij ik moest assisteren. Het lukte niet goed, omdat zijn aders te diep liggen om te kunnen prikken. De jongen pakte mijn hand vast, want het deed hem veel pijn doordat de coassistent heeft meerdere keren deed prikken. Uiteindelijk is het haar niet gelukt om in de ader te komen, dus begon iemand anders prikken. Na meerdere malen proberen was het uiteindelijk gelukt.

Mijn begeleidster riep mij bij haar om mijn opdrachten en handelingen door te spreken. We hebben cliënten besproken bij wie ik de opdrachten uit kon voeren, omdat de dag al bijna voorbij was hadden we afgesproken dat ik er de volgende dag aan zou beginnen. Verder hadden we afgesproken dat ik de rest van de week in het voorste gedeelte ging werken, omdat hier de cliënten liggen voor mijn opdrachten te kunnen uitvoeren.

Na stage zijn we weer naar het reisbureau geweest, dit keer waren ze wel open. Hier hebben we voor vrijdag een trip geboekt naar de Commewijne rivier.

Dinsdag 21 februari
Ik kom aan op stage en kijk in de kamers, de man waar ik een van mijn opdrachten bij wou uitvoeren was deze nacht overleden. En een ander mocht naar huis toe. Daar ging mijn plan om aan mijn opdrachten te beginnen.

Ik mocht deze dag voor de eerste keer voor werken, in het voorste gedeelte liggen patiënten met diabetes, ‘’schone’’ wonden of amputaties na operatie. Er zijn dus veel wonden die verzorgd mogen worden, komt dus erg goed uit, want vind dat super leuk om te verzorgen.

Ik mocht meteen alle wondjes gaan verzorgen, met een begeleidster die keek of alles goed verliep. Mijn dag kon niet meer stuk. Na de wondverzorging hebben we de pakketjes gemaakt. Ik zal even uitleggen wat dit inhoud, bij pakketjes maken bedoelen ze hier, dat er 5 gaasjes en een schaar in een zakje gedaan, wat vervolgens geseald word.

Woensdag 22 februari
Vandaag werd ik helaas niet ingedeeld bij wondverzorging. Ik heb toen ik klaar was met mijn handelingen meegekeken met een man waar ik gisteren de wond bij had verzorgd. De wond die meneer heeft noemen ze karbonkel, oftewel een steenpuist. Meneer heeft hier zo lang mee rond gelopen dat de steenpuist erg groot geworden is. Bij de poli hebben ze deze ingesneden en het vocht eruit gehaald, waarna een grote holte achterbleef. Deze holte wordt nu gevuld met gaasjes die bevochtigd zijn.

Meneer wou weten hoe de wond eruit zag, dus vroeg of ik een foto wilde maken. Later die dag riep meneer mij bij hem. Zijn zoon en vrouw waren op bezoek en hij wilden hun de foto laten zien, ze schrokken toen ze de foto zagen. Op het einde van de dag gaf de man mij het nummer van zijn vrouw, hij vroeg of ik de foto door wou sturen via WhatsApp. Eerst twijfelde ik, maar heb erover nagedacht en de vraag geaccepteerd.



Donderdag 23 februari
Ik was blij, deze ochtend mocht ik weer wondjes verzorgen. Bij de ronde lopen zei de arts dat een cliënt naar huis mocht, maar we hem uit moesten leggen hoe zijn wond verzorgd moet worden. Ik heb meteen gezegd dat ik het wou doen, omdat dit een van mijn opdrachten is.

Na het verzorgen van alle wondjes was meneer aan de beurt waar ik mijn opdracht bij wou uitvoeren. Na de uitleg gaf meneer mij een compliment dat het duidelijk en rustig was uitgelegd, altijd leuk om te horen.

Ik liep de kamer op bij de jongen van 16 om te vragen hoe het met hem was. Alle slangetjes en buisjes waren verwijderd. De jongen vertelde dat het goed met hem ging, en dat zag je ook, hij straalde weer helemaal.

Na stage moest ik iets halen bij readytex en we hadden wat spullen nodig uit de winkel, niemand had zin of tijd om te gaan. Ik heb toen na even twijfelen besloten om alleen te gaan, heb wel met Marvin (onze taxichauffeur) afgesproken dat hij bij de winkel buiten deed wachten. Bij de winkels wachten hij niet gewoon in de auto, maar ging met mij mee naar binnen omdat hij het niks vond dat ik alleen liep. Dit vond ik erg fijn, volde mij hierdoor veiliger. Hebben in de auto ook een deal gemaakt. Hij zei dat we meer moesten zien dan alleen Paramaribo, dus wil met ons gaan rondrijden (gratis) om een rondleiding te geven. Even later kwamen we langs de pizzeria waar we hadden gegeten, hij zij dat er verderop een pizzeria lag die lekkerdere pizza’s had. Dus ging ik verder op onze deal, hij geeft ons een rondleiding en dan trakteren wij op pizza. De deal was rond.

Vrijdag 24 februari
Weekend!! Voor vandaag hadden we een tripje op de planning staan. Eerst hebben we een boottocht gemaakt, en kwamen uit bij Nieuw Amsterdam. Hier lag een buitenmuseum waar verteld werd over de slavernij, ik vond dit erg interessant. Van Nieuw Amsterdam gingen we naar een oude plantage waar nu een dorp is. Hier hebben we een kaaiman en schildpad vast mogen houden, op het begin was de kaaiman vasthouden wel spannend. Na weer een stukje op de boot kwamen we aan bij een resort, hier gingen we lunchen. Het eten was heerlijk en super veel.

’s Avonds hebben we de film 12 years a slave gekeken, erg toepasselijk bij de dag. Om 12 uur hebben we onze jarige job Linda mogen feliciteren.

Zaterdag 25 februari
Ylaise en ik zijn in de ochtend naar de winkel gegaan om lekkere dingen te halen, en om de saaie gewone boodschappen te doen. Bij thuiskomst zijn we naar Fenandes (bakkerij) gegaan om broodjes te halen. Nadat we dit lekker opgegeten hadden, hebben we in de palmentuin en bij Fort Zeelandia gewandeld, cocktail gedronken en gezwommen. Linda wou graag bij een Javaans restaurant gaan eten, hierna zijn we op stap gegaan bij Tequila.

Hier was het erg gezellig, er werd veel gedanst. We hebben zelfs van een local, die we al konden van een andere keer geleerd hoe ze hier dansen.

Zondag 26 februari
In de ochtend zijn we naar de lokale markt geweest. ‘s Middags zijn we gaan zwemmen, opeens begon het hard te regenen. Gelukkig hield het op na een paar minuten. Twee hadden geen zin meer en zijn naar huis gegaan. Linda en ik zijn gebleven, misschien maar goed ook, want we hebben nieuwe studenten leren kennen die graag nog eens wilden afspreken.
Ze vertelde dat ze in een huis woonden waar 20 studenten in konden. Dit huis had twee keukens, 20 slaapkamers met ieder een eigen badkamer en een zwembad.

Weer een week voorbij.

Dikke kus en knuffel van mij!!

  • 03 Maart 2017 - 15:57

    Leon:

    tis me wat, jullie maken veel mee zeg!!
    Op naar volgende leerzame week, maar eerst een gezellig weekend
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Byèn

Actief sinds 31 Jan. 2017
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 95192

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 28 April 2017

10 weken stage in Academisch Ziekenhuis Paramaribo

Landen bezocht: